دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ😍

خب در این مقاله ما قصد داریم راجع به دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم. و نکاتی رو که لازمه در فرایند دیجیتال مارکتینگ رعایت کنیم و مشکلاتی که ممکنه تو این مصیر برامون اتفاق بیفته رو به اختصار شرح میدهیم.

تعریف دیجیتال مارکتینگ

به طور کلی می توان گفت دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح برای بازاریابی محصولات یا خدمات از طریق فناوری و رسانه های دیجیتال مثل شبکه های اجتماعی، وبسایت  ها و… می باشد. اگر شخصی در زمینه وبسایت و یا تبلیغات اینترنتی فعالیت داشته باشد، قطعا با دیجیتال مارکتینگ تا حدودی آشنایی دارد. توسعه استراتژی دیجیتال مارکتینگ  نیازمند یک برنامه ریزی منظم و اجرای دقیق آن می باشد. با توجه به این نکته یکی از دلایل اصلی شکست بسیاری از کسب و کارها نداشتن برنامه دقیق برای استراتژی ها می باشد.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

حدودا از سال 2012  در رابطه با مقدار استفاده از بازاریابی دیجیتال توسط صاحبان کسب و کارها نظرسنجی های مختلفی صورت گرفته است. نتایج این نظرسنجی ها و تحقیقات حاکی از آن بود که رشد چشمگیری در زمینه استفاده از دیجیتال مارکتینگ وجود داشته است. تا چند سال پیش حدود دو سوم یا سه چهارم کسب و کارها بازاریابی دیجیتال خود را به دلیل آشنا نبودن به تکنیک های جدید بدون هیچ گونه برنامه ای پیش می بردند که این مقدار امروزه کاهش پیدا کرده است. البته هرچند که هنوز مقدار بالایی است اما می توان امیدوار بود که در چند سال آینده تمامی کسب  و کارها طبق یک برنامه  و استراتژی در حوزه دیجیتال مارکتینگ  فعالیت های خود را انجام می دهند.

در سال 2019  در رابطه با مدیریت  دیجیتال مارکتینگ  بررسی و تحقیقات  بسیاری  صورت گرفته است.  بر اساس تحقیقات و نتایج صورت گرفته  در سال 2019،  دیجیتال مارکتینگ  روند صعودی طی کرده و روند استفاده از این نوع بازاریابی ارتقا پیدا کرده است.

یکی دیگر از مسائلی که حتما باید درحوزه دیجیتال مارکتینگ به آن توجه داشته باشید این است که در برنامه ریزی خود جایگاه و موقعیتی که الان در آن قرار دارید و جایگاه و موقعیتی که می خواهید در آینده به آن برسید را حتما مد نظر قرار دهید و آنها را باهم مقایسه کنید. در حقیقت باید در برنامه ریزی خود هدف و جایگاه و نیازهای خود را تعیین کرد. برای مثال اگر برنامه بلند مدتی در چشم انداز ده ساله داریم باید در برنامه ریزی های کوتاه مدت خود در بازه زمانی این ده سال هدف های کوچک تری را تعیین کنیم که با کمک این هدف های جزئی و کوتاه مدت بتوانیم به هدف بزرگتر دسترسی پیدا کنیم.

برنامه ریزی استراتژیکی جهت توسعه بازاریابی دیجیتال نیز به همین منوال می باشد. یکی از بهترین نکات آن داشتن ابزارهای اندازه گیری است تا متوجه بشویم راهی که برای توسعه تبلیغات انتخاب کرده ایم تا چه میزان بازخورد دارد. برای مثال در حوزه ایمیل مارکتینگ  باید بررسی کنیم ایمیل هایی که ارسال می کنیم چه مقدار از آنها خوانده می شوند و تا چه مقدار کلیک روی آنها می شود.

با این حال هنوز هم برخی شرکت ها هستند که در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال بدون برنامه پیش می روند. و بیشتر تلاش می کنند از شبکه های اجتماعی، ایمیل و موارد مرتبط استفاده کنند چون که از آنها نتیجه بیشتری گرفته اند. اما دیجیتال مارکتینگ فقط به این موارد گفته شده محدود نمی شود و هر کسی که بخواهد در این حوزه فعالیت کند حتما باید پیش زمینه ای از آن را بداند سپس اقدام به فعالیت کند.

دیجیتال مارکتینگ

البته لازم به ذکر است که هر شرکتی اعم از کوچک یا بزرگ اگر بخواهد در زمینه بازاریابی دیجیتال فعالیتی داشته باشد حتما به یک برنامه دقیق دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد و هر شرکت برنامه منحصر به فرد خود را نیاز دارد. اگر شرکتی برای بازاریابی دیجیتال خود استراتژی و برنامه لازم را نداشته باشد با مشکلات زیر مواجه می شود:

  • بدون جهت بودن: شرکت های بدون استراتژی، هیچ گونه هدف استراتژیکی برای بدست آوردن چیزی که می خواهند به صورت آنلاین بدست بیاورند را ندارند، از این رو نه می توانند مشتری های جدیدی را بدست بیاورند نه می توانند رابطه عمیقی و مناسبی با مشتریانت فعلی خوب برقرار کنند. اگر شخصی هیچ گونه هدفی نداشته باشد احتمالا هیچ گونه منبعی متناسب با هدف مورد نظر نخواهد داشت و در نتیجه نمی توان میزان دسترسی به اهداف را ارزیابی کرد.
  • میزان سه بازار آنلاین از دست خواهد رفت: اگر شخصی درباره ی سهم بازار خود هیچ گونه تحقیقی نداشته باشد، نمی تواند متوجه تقاضای مشتریان گردد. و در حقیقت تقاضا و درخواست آنان نادیده گرفته می شود. امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی در این حوزه، بازار سنتی در حال تغییر است. و ما شاهد تغییر رفتار و شخصیت مشتری، رقبا و انجمن های بازاریابی هستیم. بنابراین باید آخرین متد های روز چه در حوزه دیجیتال مارکتینگ و چه در دیگر حوزه ها را بروز رسانی کرد. دانستن نبض بازار یکی از مهم ترین اصول برنامه ریزی برای استراتژی می باشد.
  • رقبا سهم بازار را تصاحب می کنند: اگر شخصی نتواند سهم بازار را بدست بیاورد و هیچگونه منبعی برای دیجیتال مارکتینگ نداشته باشد و بدون استراتژی و هدف جلو برود، در این صورت رقبایش خواهند توانست سهمش را تصاحب کنند و دیگر هیچ جایگاهی نخواهد داشت.
  • دیگر هیچگونه ارائه و پیشنهاد خاص آنلاین نخواهید داشت: تعریف کردن پیشنهادات و توضیح دادن محصولات به صورت شفاف برای مشتریان، باعث می شود که به راحتی محصولات شما را درک کند و یک تفاوتی میان شما و بقیه برند ها ایجاد می شود و خود این مسئله، باعث می شود مشتریان جدیدی به سمت شما جذب شوند. و به دلیل کیفیت بالای محصولات شما به شما وفادار خواهند شد.
  • مشتری های آنلاین خود را درنمیشناسید: ابزارهای زیادی جهت بررسی وبسایت ها وجود دارند، مثل گوگل آنالیتیک و… اما هیچکدام از این ها نمی توانند اطلاعات دقیقی از مشتریان به شما ارائه بدهند. بنابراین شما باید از ابزارهای دقیق تر که خودتان آن را طراحی می کنید استفاده کنید مانند فرم های تماس یا فرم های نظر سنجی که نوع علاقه و میزان خرید آنها را بسنجید.
  • کسب و کارتان را از دست می دهید: مهم ترین ویژگی در کسب و کار اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ صبر است، البته راه های زیادی برای دور زدن و بهتر کردن کسب و کارتان از طریق راه های میانبر وجود دارد اما باید این نکته را بدانید که اگر شما وبسایت خود را بدون برنامه و خیلی سریع بالا ببرید گوگل وب وبسایت شما را جریمه می کند و رتبه شما تنزل پیدا خواهد کرد و دیگر هیچگاه نمی توانید به رتبه قبلی خود برگردید.
  • هدر رفتن پول و زمان: اگر شخصی جهت برنامه ریزی های خود در حوزه دیجیتال مارکتینگ منابع کافی در اختیار نداشته باشد و از هرگونه استراتژی در این زمینه بی اطلاع باشد نه تنها نمی تواند از منابع  خود استفاده بهینه کند، بلکه پول و زمان خود را از دست خواهد داد. در این زمینه به خصوص شرکت ها و سازمان های مختلف باید بیشتر تحقیق و بررسی کنند.
  • قرار دادن بودجه کافی: اگر شخصی برای برنامه ریزی خود در حوزه دیجیتال مارکتینگ منابع کافی نداشته باشد به سختی می تواند در بازار رقابتی دوام بیاورد و به تقاضای مشتریان پاسخ بدهد.
  • هیچگونه پیشنهاد جدیدی نخواهید داشت و مانند یک فروشگاه معمولی فعالیت خواهید کرد: اگر شما به برند ها و وبسایت های معروف نگاه کنید مشاهده می کنید که آنها متوالی روند بازاریابی دیجیتال مارکتینگ خود را تغییر می دهند. یعنی پیشنهاد ویژه ای را ارائه می دهند و سعی می کنند که وبسایت خود را از حالت تکراری دربیاورند. اگر کاربری وارد وبسایت شما شود و هیچگونه مطلب جدیدی را پیدا نکند، وبسایت شما را متروکه فرض می کند و از طرف گوگل نیز به دلیل عدم به روز شدن جریمه خواهید شد.
  • وبسایت شما بهینه سازی نخواهد شد: هر نوع شرکتی در حوزه بازاریابی دیجیتال یک سری اصول و قواعد مشخصی دارد. اگر استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما قادر باشد که بتواند حقوق ابتدایی را برآورده سازد آنوقت می توان امید وار بود که بقیه جنبه ها و فاکتور های کلیدی مانند جست و جوی بازاریابی، تجربه کاربری، ایمیل و بازاریابی شبکه های اجتماعی هم به خوبی پیش خواهند رفت.

برای خواندن محتوای آموزش دیجیتال مارکتینگ به این لینک مراجعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن