آموزش طراحی تجربه کاربری (UX)دوره های آموزشی

6 نکته‌ای که باید درباره‌ی تجربه کاربری بدانید!

 

هر روز بازار شغل‌هایی مانند طراحی تجربه کاربری و مدیریت محصول٬ که با چیزی به‌نام تجربه کاربری (User Experience) سروکار دارند٬ داغ‌تر از گذشته می‌‌شود. می‌دانید حکمت و دلیل این تقاضای بازار کار چیست؟ می‌دانم جواب درست به این سوال را نمی‌توان به‌راحتی در میان نوشته‌های مرتبط در گوگل پیدا کرد. چون بیشتر مطالب درباره‌ی این موضوعات هستند: تعریف طراحی تجربه کاربری٬ مهارت‌هایی که طراح تجربه کاربری نیاز دارد و یا دوره‌های طراحی تجربه کاربری.

اما٬ قبل از پرداختن به ‌همه‌ی این‌ها یک پیش‌نیاز٬ که اتفاقا اصل ماجرا هم هست٬ وجود دارد: فهمیدن و درک‌کردن عمیق و درست تجربه‌ی کاربری و اهمیت فوق‌العاده‌ای که برای کسب‌وکارها دارد. اگر طراح تجربه کاربری هستید یا تصمیم دارید بشوید٬ برای موفقیت در این رشته اول باید بدانید چه چیزی را قرار است طراحی کنید. به‌همین دلیل ساده و مهم٬ در این نوشته تلاش شده تا تجربه کاربری درست‌وحسابی تعریف شود و  نکات مهم مربوط به آن فهرست‌وار گفته شود.

تجربه کاربری٬ user experience, ux, محصولات دیجیتال

 

۱.معنی و مفهوم تجربه کاربری

به ساده‌ترین زبانِ ممکن تجربه‌ی کاربری (UX or UE) دربرگیرنده‌ی هر احساس٬ رفتار٬ حالت و تعاملی است که کاربر/مصرف‌کننده‌ی یک محصول (هر محصولی) یا خدمت یا سیستم با و نسبت به آن محصول یا خدمت یا سیستم و سازند‌ه‌اش خواهد داشت؛ چه قبل از خریدن و استفاده‌کردن چه در دوران تعامل و استفاده از آن.

دلیل اهمیت فوق‌العاده‌ی UX  برای کسب‌وکارها در همین تعریف نهفته است. هر کسب‌وکاری به دنبال رضایت مشتری است و رضایت مشتری در گروِ داشتن تجربه‌ای لذت‌بخش و راضی‌کننده از کارکردن و یا استفاده کردن از محصول٬ سیستم و یا خدمتی خاص. پس٬ هر کسب‌وکاری باید به دنبال خلق‌کردن تجربه کاربری مطلوب و خوبی برای مشتریانش باشد.

 

۲.تجربه کاربری مفهومی ذهنی است

تجربه‌ی کاربری اساسا مفهومی ذهنی است تا عینی٬ چون سروکارش با ذهنیت و احساسات و عواطف و نیازهای فرد فردِ کاربران/ مصرف‌‌کنندگان احتمالیِ یک محصول خواهد بود. در UX  همه‌ی اجزا و بخش‌ها و لحظات سازنده‌ی تجربه‌ و تعامل استفاده‌کننده‌ از یک محصول لحاظ می‌شود.

به همین دلیل٬ در طراحی UX شناخت و روانشناسی مشتریان محصول٬ به‌ویژه محصولات دیجیتال٬  از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مهم است که نیازها و توقعات مصرف‌کننده‌ پیش‌بینی و برآورده شود٬ حتی مشکلات و سوالات احتمالی مشتری در زمان استفاده از محصول هم باید تا جای ممکن در نظر گرفته شود.

 

ux, user experience, تجربه کاربری چیست٬ طراح تجربه کاربری٬ معنی تجربه کاربری٬ محصولات دیجیتال

 

۳. تجربه کاربری مفهومی متغیر است

تجربه‌ی کاربری مفهومی ثابت نیست٬ چون با انسان‌ها و جهان در تغییر و تحولِ‌ آن‌ها سروکار دارد. نیاز و نظرات مصرف‌کنندگان در زمان‌های مختلف و تحت تاثیر عوامل گوناگون عوض می‌شوند٬ نمونه‌ی خوب تغییر نظر٬ سلیقه و نیاز کاربر/مصرف‌کننده را می‌شود در بازار محصولات الکترونیکی و دیجیتال و پیشرفت روزافزون آن‌ها دید.

البته نباید این‌طور فکر کرد که تجربه کاربری مثل باد هواست و هیچ‌ عنصر ثابتی ندارد. برعکس٬ در تجربه کاربری دو عنصر ثابت و همیشگی وجود دارد و آن تعامل و تجربه است. در هر زمان و مکانی٬ مصرف‌کننده قرار است با محصولی خاص ارتباط برقرار کند و از آن استفاده کند؛ ارتباط و استفاده‌ای که باید رضایت‌بخش باشد و نیاز او را به‌درستی برطرف کند.

 

۴. تجربه کاربری و طراحی تجربه کاربری مفاهیمی نوپا هستند

این ایده‌‌ی اساسی که باید نیاز و رضایتمندی مشتری درنظرگرفته شود همیشه در ذهن صاحبان کسب‌‌وکارها بوده است. بالاخره٬ اگر مشتری از کارکردن با وسیله‌ای ناراضی باشد٬ دیگر آن را نمی‌خرد و این چیزی نیست که کسب‌وکارها بخواهند. اما٬ انقلاب تکنولوژی و به بازارآمدن محصولات دیجیتال٬ شبکه‌های اجتماعی٬ اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها آن ایده را متحول کرد و بسیار بسیار گسترش داد.

در سال ۱۹۹۳ و برای اولین بار٬ دونالد نورمن زمانی‌‌که در شرکت اپل کار می‌کرد ترکیب «تجربه کاربری/User Experience» را به کار برد. از آن پس بود که تجربه‌ کاربری و طراحی تجربه کاربری به یکی از محوری‌ترین عناصر برای سازندگان هر نوع محصول دیجیتالی تبدیل شد. او یکی  از کتاب‌های بسیار مهم  و جریان‌ساز در این حوزه را نوشته است. شاید٬ آوردن نقل‌قولی از جناب نورمن اصل مطلب را روشن‌تر کند:

«دیدن طراحی خوب سخت‌تر از طراحی بد است٬ چون طراحی خوب آن‌قدر با نیازهای ما منطبق شده که ما متوجه‌اش نمی‌شویم.»

 

طراح تجربه کاربری٬ ux, user experience, معنی تجربه کاربری٬ محصولات دیجیتال

 

۵.  تجربه کاربری تضمین رضایت‌مندی کاربر/مصرف‌کننده است

اگر وارد وب‌سایتی شوید و نتوانید به‌راحتی با آن کار کنید٬ یا اگر رنگ‌ها٬ فونت‌ها و تصاویر درون وب‌سایت زشت و نامتناسب و آزاردهنده باشند و یا اگر هیچ صفحه‌ای از آن باز نشود؛ شما چه حس و حالی پیدا می‌کنید؟ اگر می‌خواهید با اپلیکیشنی سفارش غذا بدهید و نتوانید به‌راحتی با آن کار کنید و اطلاعاتی را که می‌خواهید در آن پیدا کنید٬ چه می‌کنید؟

بنابراین٬ می‌شود ادعا کرد که تجربه کاربری و طراحی تجربه کاربری درست و دقیق و رضایت‌بخش در طراحی سایت و اپلیکیشن٬ و تقریبا تمام کالاهای دیجیتال در دنیای امروز و فردا٬ همه‌چیز است. اگر موبایل هوشمند٬ وب‌سایت و یا اپلیکیشن کارایی و راحتی لازم٬ درواقع تعامل و تجربه‌ی رضایت‌بخش٬ را برای کاربر خلق نکنند٬ هیچ جایی در بازار نخواهد داشت.

 

۶.  تجربه کاربری عامل تمایز محصول از رقبایش است

رضایت مشتری یعنی فروش و بقای یک کسب‌وکار در بازار. به‌همین دلیل٬ کسی در دنیای پر از رقابت امروز موفق می‌شود که بتواند دل مشتری را به‌دست آورد. ناگفته پیداست که اساسا هدف اصلی تجربه کاربری به‌دست‌آوردن دل مشتری است با تک تک محصولات و خدمات و همیشه.

در دنیای امروز و فردا٬ چه کسب‌وکار کوچکی باشید و در آغاز راه چه شرکتی به بزرگی اپل٬ اگر رشد و سودآوری و بقا در بازار را می‌خواهید باید روی تجربه کاربری و طراحی تجربه کاربری سرمایه‌گذاری (آن‌هم از نوع بلند‌مدتش) کنید. با دقت در نمونه‌های خوب طراحی تجربه کاربری و مقایسه‌ی آن با نمونه‌های بد طراحی تجربه کاربری٬ ضرروت این سرمایه‌گذاری به‌‌خوبی آشکار می‌شود.

 

نتیجه‌ای که می‌گیریم…

پس٬ تجربه کاربری یعنی کاربر/مصرف‌کننده و احساس او وقتی با محصولی در تعامل است باید در مرکز توجه سازنده‌ی آن باشد و طراحی تجربه کاربری محصول یا خدمتی طراحی‌کردن آن براساس نیازها و احساسات کاربر به‌منظور تضمین رضایت‌بخشی و لذت‌بخش‌بودنِ تعامل او با محصول است.

از آن‌جایی‌که در دنیای امروز بخش زیادی از رقابت بین محصولات دیجیتال و در بازار این محصولات است٬  UX از عناصر محوری تولید کالاهای دیجیتال به حساب می‌آید و طراحان تجربه کاربری از نیروهای ارزشمند کسب‌وکارها؛ به‌ویژه برای شرکت‌های بزرگی مانند آمازون و اپل.

امیدوارم با خواندن این نوشته پاسخ سوالاتتان درباره‌ی چیستی تجربه کاربری و اهمیتش برای کسب‌وکارها را گرفته باشید. اگر هنوز ابهام یا نظری دارید٬ کامنت بگذارید. حتما پاسخ می‌دهم. مطلب را با یکی دیگر از جملات بسیار زیبای جناب نورمن درباره‌ تجربه کاربری تمام می‌کنم:

«هوش و زیبایی٬ لذت و کارایی باید در کنار یکدیگر باشند.»

تجربه کاربری٬ تجربه کاربری چیست٬ معنی تجربه کاربری٬ ux, user experience

برچسب ها

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن