آموزش طراحی رابط کاربری UI

13 تکنیک طلایی در طراحی رابط کاربری (UI)

واقعا چه چیز هایی منجر به طراحی رابط کاربری خوب میشود؟

ویژگی های بصری خلاقانه؟ طراحی لوگوی جذاب؟ انیمیشن های پیچیده؟

تعریف یک رابط کاربری موثر و کاربردی بسیار پیچیده است و معمولا شامل عباراتی مثل شفاف، ثابت، ساده و کاربر محور میشود.

اما واقعا اینها به چه معنا هستند؟

اگر به دنبال برون سپاری فناوری اطلاعات (IT) هستید، این سوال اهمیت زیادی پیدا میکند. با دانستن اصول اصلی که رابط کاربری را به ابزاری قدرتمند برای ایجاد و حفظ کاربر تبدیل میکند، میتوانید بهترین مشتری را برای محصولاتتان پیدا کنید.

پس بهتر است یک راست برویم سراغ اصل مطلب یعنی 13 تکنیک طلایی در طراحی رابط کاربری (UI).

طراحی رابط کاربری (UI) ، تکنیک های طراحی رابط کاربری ، دوره آموزش طراحی رابط کاربری

13 تکنیک طلایی در طراحی رابط کاربری

در ادامه لیستی را مشاهده میکنید که دارای تکنیک هایی برای ساخت یک رابط کاربری خوب برای سایت و اپلیکیشن موبایل است.

    Add a header to begin generating the table of contents

    1- ایجاد ناوبری شفاف و شهودی

    تکنیک هایی برای طراحی رابط کاربری خوب ، طراحی رابط کاربری UI ، دوره آموزش طراحی رابط کاربری

    منوی اصلی کجاست؟ اگر تا بحال چنین سوالی را به هنگام گشتن در یک سایت و یا اپلیکیشن از خودتان پرسیده باشید، احتمالا با یک رابط کاربری ضعیف مواجه شده اید.
    در حالیکه این قسمت باید برای کاربران کاملا قابل مشاهده باشد، در عین حال برای جلوگیری از حواس پرتی شان باید “نامحسوس” نیز باشد.
    یک رابط کاربری باکیفیت، فقط باید دارای عناصر ضروری و ساختاری خوب باشد.
    یک UI با طراحی خوب، تجربه کاربر را در اولویت قرار میدهد.
    برای مثال یک وبسایت کرایه ماشین، نباید وبسایتش را با دکمه ها، منوها و عناصر بصری شلوغ کند، در عوض باید گزینه کرایه ماشین را دقیقا در صفحه اصلی قرار دهد.
    بنابراین کاربر مستقیما و به سرعت، بدون نیاز به اتلاف وقت در سایت، به هدفش میرسد.

    2- مخاطب هدف تان را به درستی تعریف کنید.

    یک محصول دیجیتال با درک شفافی از کاربران هدف میتواند به حفظ و تعامل بیشتر با کاربران کمک کند.
    هدف اصلی یک وبسایت یا اپلیکیشن موبایل، حل مشکل کاربر است، که این کار بدون اطلاع از نحوه تعامل کاربر با آن برنامه غیرممکن است.
    درواقع تحقیقات اولیه و عمیق بازار، مشارکت با بهترین تکنیک های محصولات مشابه و ارزیابی مخاطب هدف زیربنای یک رابط کاربری خوب است.
    این کار موجب میشود که بر روی نیازها و خواسته های کاربر متمرکز شویم و از تجزیه و تحلیل ها به منظور یافتن راه حلی برای حل مشکلات موجود در رابط اپلیکیشن ها و سایت ها، استفاده کنیم.

    3- ثبات داشتن حائز اهمیت است.

    تکنیک های طراحی رابط کاربری خوب ، طراحی رابط کاربری UI ، دوره آموزش آنلاین طراحی رابط کاربری

    مشکل داشتن ثبات یک مشکل همیشگی در طراحی رابط کاربری خوب است.
    شامل همه چیز میشود: از رنگ و آیکون و فونت گرفته تا جای منو و دکمه ها.
    اگر تغییراتی اعمال شوند و طراحان رابط کاربری که در ابتدا آنرا طراحی کرده اند دیگر در دسترس نباشند، مسئله وخیم تر میشود.
    راه حل های دیجیتالی خوب، کاربران خود را با تغییرات بسیار زیاد شگفت زده نمیکنند. در عوض از برند بوک ها و استایل شرکت استفاده میکنند تا یک سبک یکپارچه و ثابت در طراحی رابط کاربری شان داشته باشند.

    4- شفافیت اقدامات کاربر

    وقتی بر روی یک دکمه کلیک میکنید، انتظار مشاهده بازخوردهایی را دارید. وقتی کاربر با هیچ بازخوردی مواجه نشود، درواقع با یک رابط کاربری نه چندان خوب مواجه شده است.
    هنگامی که کاربران بر روی یک منو کلیک میکنند، کار درست این است که این عمل آنها را با چیزهایی مثل انیمیشن، تغییر رنگ و باز شدن یک پنجره تایید کنید.

    5- استفاده از عناصر آشنا در طراحی رابط کاربری

    نکاتی برای طراحی رابط کاربری خوب ، طراحی رابط کاربری ، دوره آموزش طراحی رابط کاربری

    طراحی شهودی – احتمالا تعریف این عبارت را قبلا شنیده اید. دلیل آن اهمیت ساخت یک رابط کاربری آشنا برای کاربران است.
    این یعنی وقتی آنها وارد وبسایت یا اپلیکیشن شما شدند، نیازی به پرسش این سوال که بعد از این مرحله چه کار باید بکنم، نداشته باشند.
    منوی همبرگری یک مثال خوب است. وقتی کابران با آن سه خط مواجه میشوند میدانند که چگونه باید براحتی آنرا باز کنند.

    6- ترتیب سلسله مراتبی صفحات 

    یک اشتباهی که اکثر طراحان کم تجربه انجام میدهند این است که میخواهند همه ی چیزهای مهم را در یک صفحه بگنجانند.
    به جای هدایت کاربران به سمت سبد خرید، با حجم زیادی از اطلاعات آنهارا بمباران میکنند.
    به همین دلیل است که سلسله مراتب یکی از فاکتورهای داخلی مهم در یک رابط کاربری موفق است.
    یک رابط باید به گونه ای طراحی شود که به کاربران کمک کند که به سرعت مرکز توجه را پیدا کرده و آنچه را که شما میخواهید با کمک ابزارهای بصری منتقل کنید را درک کنند.

    7- جذابیت تان منحصر بفرد باشد

    تکنیک هایی برای طراحی رابط کاربری خوب ، طراحی رابط کاربری UI ، دوره آموزش طراحی رابط کاربری

    علیرغم اینکه بقیه موارد جای بحث داشتند ولی این مورد حائز اهمیت بالایی است.
    یک رابط کاربری خوب، رابطی است که جذاب و در عین حال نشان دهنده شخصیت برند باشد.
    چیزی که برای دسته ای از افراد جذاب باشد، ممکن است برای دسته ای دیگر زننده باشد.
    به همین دلیل است که یک رابط کاربری موفق باید بر مبنای تحقیقات جامع باشد.
    علاوه بر این، جنبه های بصری یک رابط کاربری باید کارایی را افزایش دهد.
    دقت کنید که اپلیکیشن های محبوب و معروف رنگ هایی را به طرح شان اضافه نمیکنند که هیچ ارزش واقعی برای رابط کاربری شان نداشته باشد.

    8- طراحی تان برای افراد باشد

    هیچکس عالی نیست. این گذاره برای کاربرانی که گاها اشتباه میکنند نیز صادق است.
    یک رابط کاربری باید به گونه ای طراحی شود که بتواند به سرعت هر مشکلی را برطرف کند.
    آیا کاربر بطور اتفاقی یک فایل مهم را پاک کرده است؟ روشی بیابید که بتوانید به سرعت آنرا بازگردانی کنید.
    به این ترتیب، اگر کاربر اشتباهی بر روی دکمه کلیک کند، از اپلیکیشن یا وبسایت شما ناامید نخواهد شد.

    9- یک رابط کاربری پویا بسازید

    تکنیک هایی برای طراحی رابط کاربری خوب ، طراحی رابط کاربری UI ، دوره آموزش طراحی رابط کاربری

    در حالیکه پیش بینی کردن نیاز کاربران در آینده کار ساده ای نیست، موفق ترین شرکت هایی دیجیتالی آنرا به خوبی انجام میدهند.
    آنها برمبنای یک رویکرد پویا ایجاد شده اند و نیاز کاربران را پیش بینی میکنند.
    فروشگاه های تجارت الکترونیک را بعنوان مثال در نظر بگیرید.
    اگر فصل تعطیلات نزدیک باشد، مشتریان به احتمال زیاد به دنبال هدایا هستند. مهمترین کار یک طراح در این حالت این است که روشی را به آنها ارائه دهد که بتوانند به سرعت محصول موردنظرشان را پیدا کنند.
    برای این کار میتوانید یک بنر در صفحه اصلی قرار دهند که به صفحاتی که دارای ایده هایی برای خرید هدیه هستند ریدایرکت شود.
    همیشه استفاده از یک رویکرد پویا برای طراحی رابط کاربری، ایده خوبی است.

    10- همه چیز براحتی قابل دسترس باشد

    امروزه کاربران تمایل دارند که راه حل مشکلات شان را سرچ کنند. به همین دلیل که UI خوب با استفاده از تب ها، میانبرها و ابزارهایی برای هاور کردن المان ها بهبود پیدا میکند.
    این المان ها رابط کاربری را تبدیل به یک رابط شهودی و کاربر محور میکنند.
    بعنوان مثال اگر اپلیکیشنی قابلیت بارگذاری عکس ها را ارائه میدهد، باید دکمه هایی برای برش، تغییر اندازه، چرخش و ویرایش تصویر در کنار آن قرار داشته باشد.
    هدف طراحان این است که به کاربران کمک کنند که در کجا میتوانند این گزینه های با این قابلیت ها را پیدا کنند.

    11- نکات و ترفندهای دیگر

    تکنیک هایی برای طراحی رابط کاربری خوب ، طراحی رابط کاربری UI ، دوره آموزش طراحی رابط کاربری

    حفظ کاربر، کار اصلی و در عین حال چالش اصلی برای هر شرکت دیجیتالی است.
    خوشبختانه این هدف با داشتن یک رابط کاربری خوب قابل دستیابی است.
    یک تکنیک خوب برای مشکلات پیچیده، ایجاد عناصری برای استفاده و ارائه آن به کاربران است.
    با قرار دادن این عناصر مثل هاور در قسمت های مختلف، کاربران را به خوبی راهنمایی میکند و به آنها کمک میکند که بدانند هر المان مسئول چه چیزی است.

    12- تعداد حرکات محدود باشد

    کشیدن، ضربه زدن، فشار دادن، اشاره کردن و یا فرمان های صوتی. همه این اقدامات در رابط کاربری استفاده میشوند تا مشتریان را به نتایج مورد نظر برسانند.
    با این حال ممکن است استفاده از همه آنها در یک اپلیکیشن، یک ایده عالی بنظر برسد اما رابط های کاربری عالی مثل رابط های موجود در WhatsApp و Facebook از تعداد محدودی از این حرکات استفاده کرده اند.
    در استفاده از یک اپلیکیشن یا سایت کاربران باید درک شفافی از کارهایی که باید انجام بدهند تا به نتیجه مورد نظر برسند، داشته باشند.
    اگر ضربه زدن منجر به باز شدن یک فایل میشود، باید از این حرکت در تمامی قسمت های مشابه استفاده شود.

    13- مطابقت با استانداردهای طراحی

    تکنیک هایی برای طراحی رابط کاربری خوب ، طراحی رابط کاربری UI ، دوره آموزش طراحی رابط کاربری

    همانطور که قبلا اشاره کردیم، کاربر باید بداند که چه انتظاری از یک رابط کاربری داشته باشد.
    دنبال کردن مبانی ابتدایی طراحی یک ایده خوب است.
    برای مثال انتقال نوار جستجو (search bar) از قسمت بالا به قسمت پایین، ایده جالبی نیست.
    به این ترتیب، رابط کاربری کاربران را برای انجام کارهای شهودی دچار مشکل نمی کند.

    ایده های نهایی

    ساخت یک رابط کاربری زیبا، ساده است.
    ساخت یک رابط کاربری، کاربردی و کاربر محور به کلی یک داستان دیگری است.
    بنابراین بیایید یکبار چیزهایی که یاد گرفته را تکرار کنیم.
    یک رابط کاربری خوب از این تکنیک ها استفاده میکند:
    • تعریف مخاطب هدف
    • ناوبری شهودی
    • ثبات در طراحی رابط کاربری یک محصول دیجیتال
    • بازخورد به حرکات کاربر
    • عناصر UI آشنا
    • ترتیب سلسله مراتبی عناصر
    • ویژگی های بصری جذاب
    • طراحی برای افراد است
    • رویکرد پویا
    • دستیابی آسان به تمامی قابلیت ها
    • قرار دادن نکات و ترفندها
    • استفاده محدود از حرکات
    • مطابقت با استاندارهای طراحی
    این نکات و رویکردها توسط شرکت های دیجیتال بزرگ مثل اپل و گوگل استفاده میشود.
    در عین حال این شرکت ها سعی میکنند با رابط کاربری شهودی، راه حل های خود را برای کاربر برجسته کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا
    بستن
    بستن