پروژهها فعالیتهای سازمانی:پیچیده و غیر روتین،محدود به بودجه، زمانبندی و منابع تعیین شده هستند،که با هدف دستیابی به مجموعهای از مشخصات فنی و به منظور پاسخگویی به نیازهای مشتری انجام میشوند.
1-1) پروژهها پیچیده بوده و روتین نیستند:
پروژهها برای تحقق یک هدف به وجود میآیند. از آنجا که به طور معمول نیاز به هماهنگی میان تعدادی از اعضای سازمان، گاهی اعضای بخشهای مختلف، دارند، پیچیده هستند. پروژهها برای دستیابی به یک هدف انجام میشوند و از این رو، موقت هستند. آنها فقط تا زمانی که اهداف مورد نظرشان حاصل شود، وجود دارند.
1-2)پروژهها از نظر بودجه، زمان و منابع محدود هستند:
پروژه اعضای شرکت را ملزم میکند تا برای مدت زمانی مشخص با منابع مالی و انسانی محدود همکاری کنند. پروژهها به طور نامحدود ادامه نمییابند. پس از اتمام کار، تیم پروژه منحل میشود. تا آن زمان، کلیه فعالیتها محدود به بودجه و پرسنل در دسترس است. به این ترتیب، اغلب پروژهها را به عنوان فعالیتهای محدود به منابع در نظر میگیریم.
1-3) پروژهها برای دستیابی به یک هدف روشن یا مجموعهای از اهداف، توسعه مییابند:
چیزی به عنوان تیم پروژه با هدفی مداوم و غیر خاص وجود ندارد. اهداف یک پروژه ماهیت و تیم پروژه را تعریف میکنند. هدف میتواند ساختن پل جدید، یا پیادهسازی سیستم جدید یا پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری باشد، در هر صورت هدف باید خاص باشد و پروژه باید در جهت دستیابی به آن هدف اعلام شده، سازماندهی شود.
1-4) پروژهها متمرکز بر مشتری هستند:
چه مشتری یک واحد داخلیِ سازمان باشد (به عنوان مثال، حسابداری) چه یک بازار خارجی گستردهتر، هدف اساسی پروژهها برآورده کردن نیازهای مشتری است. در گذشته، گاهی این ویژگی نادیده گرفته میشد و در صورت دستیابی به اهداف فنی، بودجه و برنامههای دیگر، پروژهها موفقیت آمیز تلقی میشدند. اکنون میدانیم که این نگرش فقط نیمی از موفقیت است.